Zingen in het Stichts Mannenkoor

Als zanger bij het Stichts Mannenkoor krijg je wekelijks de gelegenheid om prachtige vierstemmige koormuziek te zingen, in een uitstekend koor en onder enthousiaste en deskundige leiding. Je maakt deel uit van een plezierige club mannen en je treedt enkele keren per jaar op bij uiteenlopende gelegenheden. Als je van muziek houdt en zingen leuk vindt, wat houdt je dan nog tegen om contact te zoeken en een keer vrijblijvend een repetitie bij te wonen?

Raaf

'Ik kan niet zingen!'

Tja… Dat zeiden de meeste van onze zangers toen ze voor het eerst binnenkwamen. Meestal bedoelden ze: ‘Ik kan niet zingen zoals de artiesten die ik op de televisie zie.’ Gelukkig hoeft dat ook helemaal niet. In ons koor kunnen hooguit een handjevol zangers met succes een solo zingen, en iemand met de kwaliteiten van Frans Bauer of Luciano Pavarotti zou in een koor volstrekt niet passen. Ons koor telt matige, redelijke en goede zangers, die allemaal bijdragen aan de uiteindelijke klank. Gekscherend zeggen we weleens dat als de een te laag zingt en de ander te hoog, dat elkaar netjes in evenwicht houdt.

Lid worden

De contributie van het Stichts Mannenkoor bedraagt € 23,00 per maand. Daarnaast betaal je als regel een bijdrage in de vervoerkosten bij optredens buiten de regio.

Als je na het bijwonen van een repetitie lid wilt worden, laat je dat weten aan onze secretaris. Daarna wordt er een afspraak gemaakt voor een stemtest, waarbij de dirigent bepaalt in welke stemgroep je het beste past.

Wanneer je nooit eerder in een koor gezongen hebt, kan het wel een paar maanden duren voordat je weet hoe alles werkt en je lekker mee kunt zingen. De andere leden weten dat en helpen nieuwelingen graag hun plek te vinden. Als je lid wordt krijg je een coach toegewezen: iemand uit jouw stemgroep die je de weg wijst en je ondersteunt waar nodig.

Oefenen met software

Alle nummers worden door een team van onze leden in speciale software bewerkt, waardoor je de muziek van je eigen stemgroep kunt afspelen in een tempo dat je zelf kiest, met of zonder de andere stemmen. Dit systeem is een effectief hulpmiddel waarmee we buiten de repetities ook thuis kunnen oefenen.

Zowel digitaal als analoog oefenen.

Meer dan zingen alleen

Gezelligheid en met inzet zingen gaan goed samen, zoals wordt samengevat in het gezegde ‘Geen klank zonder drank.’ Na de repetitie blijft een groot deel van de mannen achter om onder het genot van een drankje van mening te wisselen over wat er zoal ter tafel komt – van het weer tot de dorpspolitiek of iemands problemen met een verbouwing. Een paar keer per jaar zijn er feestavonden waarbij ook de partners graag van de partij zijn.

Met het koor op reis

Het Stichts Mannenkoor treedt niet alleen in Nederland op; we maken bij gelegenheid ook graag een buitenlandse reis. Zo traden we de afgelopen jaren onder andere op in Praag, Berlijn en Aken. Absolute hoogtepunten waren de keren in 2015 en 2018 dat we deelnamen aan een benefietconcert in de Royal Albert Hall in Londen, als onderdeel van een koor van meer dan 1500 zangers.

Repetities

Wekelijks repeteren we op de donderdagavond van 20.00 tot 22.00 uur in de Ontmoetingskapel, Kapelweg 45 3951 AB te Maarn.
Wie wil, blijft aansluitend nog een uurtje om de keel te smeren.

CORONA VIRUS

Het Stichts Mannenkoor conformeert zich aan de richtlijnen van de overheid/RIVM.